så-mange-handler-online

Sådan brugte vi penge på nettet i 2016

År for år får vi flere penge mellem hænderne – det afspejler sig især i vores forbrug, hvoraf en masse af disse køb foregår online. I 2016 har vi brugt rekordmange penge – få alle detaljerne her i artiklen.

Så mange penge brugte vi sidste år

I 2016 blev der sat rekord med et online salg på 101 mia. kroner i Danmark. Det skyldes ikke kun at den disponible indkomst løbende stiger, rundt om i de danske hjem, det er ligeledes blevet nemmere at købe alverdens produkter online, og priserne er typisk lavere end i fysiske butikker.

De 101 mia. kroner svarer til en stigning på knap 14 mia. kroner i forhold til året forinden – hvilket svarer til 162 mio. handler. Det kommer heller ikke som nogen overraskelse, taget i betragtning at over halvdelen af os, efter sigende, handler online 3-4 gange om måneden.

Nogen bruger flere penge end andre

Det siger sig selv, at den SU-studerende ikke bruger nær så mange penge, som familier med gode indkomster og betydeligt flere udgifter. Derfor forholder det sig også sådan, at det er børnefamilierne der bruger flest penge online – og det giver egentlig god mening.

Ikke nok med at børnefamilier oftest er de største, så er det også yderst belejligt at handle online, som forældre, når man i forvejen har rigeligt med daglige pligter af varetage. Hvilket kommer til udtryk af, at mange af os navnligt er begyndt at købe dagligvarer online.

Disse produkter køber vi flest af online

Selvom salget af dagligvarer online er i voldsom vækst, er det langtfra den største af vores poster, når det kommer til online køb. Vi bruger nemlig suverænt flest penge på at købe rejser på nettet. I 2016 udgjorde det samlede beløb på rejser knap 24 mia. kr.

Hvis man derimod gør det op i antal handler online, er det ikke rejser der dominerer, men derimod kategorien “tøj sko og smykker” med over 29 mio. handler, på ét år.

I disse webshops bruger vi flest penge

På trods af, at vores online forbrug i 2016 er steget med 16% i forhold til året forinden, er det ikke de danske webshops som trækker det største læs. Vi har nemlig brugt betydeligt flere penge i udenlandske webshops, end vi har gjort tidligere.

Ud fra tallene, kan vi nemlig konkludere at de webshops, som er de populæreste, i danskernes øjne, i 2016 er henholdvis Zalando.dk (som er tysk) og Amazon.com (som er amerikansk).

Flere køber over mobilen

Det er vigtigere end nogensinde, at de danske og internationale netbutikker, er mobilvenlige. I 2016 blev 29% af online køb nemlig foretaget vha. en tablet eller smartphone. Det er en stigning på hele 16% i forhold til 2015.

Derudover foretager vi også mange søgninger, på produkter, på vores smartphones, inden vi beslutter os for at købe produktet. Så gør dig selv den tjeneste, og sørg for at have en responsiv hjemmeside.

Artiklen er udarbejdet af AW Media, mens datamaterialet er indhentet fra FDIH’s e-handelsanalyse.