Skab resultater med online marketing

online marketing

Når man laver markedsføring, kan det somme tider være svært se sammenhængen mellem de tiltag man laver og resultaterne. Specielt ved offline marketing er der ikke noget konkret bevis på, at det er den enkelte ting der har skabt resultater – eller måske ikke har. Ved online marketing er det oftere lettere at se den direkte sammenhæng på, hvilken tiltag der skaber visse resultater. Dermed er det også lettere at sortere dem fra, som ikke giver resultater.

Hvilken online marketing skaber resultater?

Før du kan måle på dine resultater på din online marketing, skal du først og fremmest beslutte dig for, hvilken type markedsføring du ønsker at lave. Alt efter hvilken online marketing man laver, er der også forskellige værktøjer man kan bruge til at måle resultater. Nogle af de mest kendte metoder at markedsføre sig online lige nu er SEO og AdWords – med god grund! De fleste starter deres søgning efter et produkt på Google, og derfor skal man også være synlig her.

Søgemaskineoptimering – Hvis du vælger at lave SEO kan du, med en god strategi, rangere højere på udvalgte søgeord. Dette er en “naturlig” måde hvorpå man kan gøre opmærksom på sig selv. Man betaler ikke nogen penge, udover den timeløn det koster at optimere hjemmesiden.

AdWords – Også kaldet pay-per-click, da dette er en direkte betalt metode, hvorpå man bliver tydeligere på Google igennem annoncer. Annoncerne bliver vist øverst eller til højre på Google, på forskellige søgeord. Selvom det er en hurtigere proces, til at blive vist på Google, kræver det stadig erfaring når man skal oprette og vedligholde en AdWords konto.

Se resultaterne ved hjælp af Google

Google tilbyder to forskellige værktøjer, som du kan bruge til at analysere de resultater du opnår, enten gennem SEO eller Adwords;

Først og fremmest er der Analytics, som du kan installere på dit website, lygegyldigt om du laver SEO eller AdWords. Efterfølgende vil der blive opsamlet data, der indikerer om dine online tiltag skaber postive eller negative resultater. Her kan man blandt andet se på antal besøgende  hvor længe de er på websitet osv. Analytics kan også bruges til at opstille mål, som man kan efterfølgende tracke på hjemmesiden. Dette kan eksempelvis være hvor mange der downloader en PDF-fil eller hvor mange der besøger en bestemt side, der er vigtig for dig.

Analytics kan også anvendes hvis man eksempelvis laver marketing på de sociale medier. Her kan man se hvor meget af trafikken der kommer fra henholdsvis Facebook, LinkedIn osv.

Hvis man bruger AdWords er der et system tilknyttet til kontoen, der viser resultater såsom antal af klik på hver enkelte søgeord, hvor højt ens annonce rangere, hvilke søgeord besøgende konvertere på osv. Dette system er ideelt til at følge resultaterne man skaber gennem sine annoncer, og er gode indikationer på hvilke søgeord man skal satse på, og hvilke man ikke behøver at bruge penge på.